اگر شما هم به فکر راه اندازی خانه بازی کودک هستید پس به مطلب درستی آمدید. در این نوشته به بررسی تجربه راه اندازی و هزینه تاسیس خانه بازی کودک می پردازیم

امروزه به دلیل بالارفتن خرج زندگی و شاغل شدن هردو پدر و مادر، فرصت زیادی برای تخلیه هیجانات کودکان باقی نمانده؛ حتی برخی از خانواده‌ها به دلیل آلوده بودن هوای محل زندگی‌شان، کودکان را از فضای بیرون از خانه دور نگه می‌دارند.

همین موضوع فرصتی ایجاد کرده تا با صرف هزینه‌ای اولیه برای راه اندازی خانه بازی و ساخت یک محیط شاد و آموزنده برای کودکان، نیاز بازار را برآورده کرده و در مدت کمی به سود خوبی برسید.راستی فروشگاه به افراز تجهیزات مهدکودک خوبی در این زمینه ارائه می‌ده، از دستش ندید.

در این مطلب سراغ روش راه اندازی خانه بازی کودک رفتیم. اینکه خانه بازی زیر نظر کجاست  و مجوز خانه بازی کودکان را باید از کجا گرفت، چقدر طول می‌کشد و در کل به چه مواردی باید دقت کنیم.

لیست دقیق مطالب:

  1. خانه بازی کودک چیست؟
  2. تفاوت بین مهدکودک و خانه بازی کودک
  3. تأسیس و راه اندازی خانه بازی کودک در ۵ مرحله
  4. چگونه یک خانه بازی متفاوت بسازیم؟

خانه بازی کودک چیست؟

راه اندازی خانه بازی

خانه بازی کودک، خانه خلاقیت یا خانه کودک مشارکتی، مکانی است که کودکان بین ۶ ماه تا ۶ سال ، ساعاتی در روز رو در اونجا سپری می‌کنند. (البته خانه بازی هایی هم برای کودکان ۷ تا ۱۲ ساله وجود داره، ولی فضای بازی و فعالیت این دو گروه باید جدا باشه.)

برخلاف باور اکثریت، خانه بازی تنها برای تفریح و سرگرمی کودکان نیست و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی هم برای رشد خلاقیت و ارتباطات آن‌ها وجود داره.

برنامه خانه بازی کودکان به ۲ دسته تقسیم می‌شه:

  1. سرگرمی و فراغت:

    در این قسمت مسئول و مدیر خانه بازی با استفاده از وسایل و اسباب‌ بازی‌ های متنوع و متناسب با سلیقه مختلف کودکان و همچنین بازی‌های جمعی که توسط مربی‌ها اجرا می‌شود، فضایی شاد و دوست‌داشتنی برای کودکان می‌سازد.
  2. فرهنگی و آموزشی:

    با این وجود که این بخش هم برای کودکان سرگرم کننده هست اما هدف فعالیت‌های انجام شده تنها سرگرمی نیست. شما به عنوان مؤسس یک خانه بازی، همراه با مربیان، باید بازی‌هایی را طراحی کنید که به رشد اخلاقی و فرهنگی کودکان کمک می‌کند. (نکته اصلی برای افزایش درامد خانه بازی کودک در همینجاست)

تفاوت بین مهد‌کودک و خانه بازی کودک

به گفته سایت خبری IRINN، مهدکودک تمرکز اصلی خودش را روی آموزش و آماده‌سازی کودکان برای پیش‌دبستانی می‌گذارد و تفاوت بین این دو باید کاملاً مشخص باشد.

تفاوت بین مهدکودک و خانه بازی کودک:

  1. قیمت: مهدها به دلیل ارائه خدمات آموزشی تخصصی‌تر نسبت به خانه بازی مشارکتی، قیمت بالاتری دارند.
  2. ۲٫     ساعات نگه‌داری: خانه‌های بازی کودک اجازه ندارند به صورت تمام وقت (۶-۷ ساعت) از کودکان مراقبت کنند چون این کارِ مهد محسوب می‌شود.
  3. کاربرد: مهد کودک‌ها مثل مدرسه ساعت شروع و پایان دارند ولی خانه های بازی کودکان (مخصوصاً آن‌هایی که در هایپرمارکت‌ها قرار دارند) تا دیروقت باز هستند.
    امکان اجاره کردن خانه اسباب بازی برای جشن تولید‌ها و انجمن‌های پرورش فکری هم وجود دارد.

تأسیس و راه اندازی خانه بازی کودک در ۵ مرحله

تاسیس خانه بازی کودکان

اگر قصد جدی برای احداث یک خانه بازی کودک را دارید، در این قسمت سراغ مراحل تاسیس و راه اندازی خانه بازی رفتیم و به صورت کامل هر مرحله رو توضیح دادیم تا در آخر طراحی خانه بازی کودک خودتون رو شروع کنید.

مرحله ۱: طرح توجیهی تاسیس خانه بازی

تا اینجا که به یه ایده کسب و کار رسیده‌اید خیلی خوب جلو آمدید، ولی قبل از شروع باید نقشه راه خودتان را مشخص کنید؛ اینکه چگونه یک خانه کودک تأسیس کنم، منظور اصلی این طرح توجیهی هست.

طرح توجیهی مهدکودک دقیقاً چیست؟

به صورت خلاصه، گزارشی که شما در اون طرح خودتون رو از جوانب مختلف می‌سنجید و توجیه می‌کنید که آیا از نظر بازار، مسائل فنی و مالی موفق خواهید شد یا نه.

مواردی که در طرح توجیهی باید بررسی کنید:

  1. مطالعه بازار: اینکه اطراف محل احداث شما چه مراکز خدماتی و سرگرمی وجود دارد، نیاز محل شما به سرویسی که می‌خواهید ارائه دهید چقدر است و با بررسی فرهنگ محلی که در آن زندگی می‌کنید، ببینید که آیا اصلاً والدین تمایلی به انجام این کار دارند؟
  2. مسائل فنی: امکانات زمین محل احداث شما به چه صورت است؟ چه ابزار و وسایلی را باید تهیه کنید و آیا امکان انتقال راحت وسایل به محل مورد نظر شما وجود دارد یا نه؟ همچنین باید آمادگی محل برای مواجه شدن با فصول مختلف سال رو هم بسنجید.
  3. مسائل مالی: شما باید تخمین بزنید که هر ماه چه هزینه‌ای را برای پرسنل، نظافت و نگه‌داری محل باید بپردازید. سود خانه بازی کودک شما چه مقدار خواهد بود و کی به سوددهی می‌رسید و آیا توان مالی تحمل این مدت را دارید یا خیر. به صورت خلاصه شما باید با آینده‌نگری، خودتان را در بیزینس نگه دارید.

خانه بازی کودک
طرح توجیهی سنگ بنا و اولین قدم شماست، پس طرح توجیهی خانه بازی کودک را کاملاً جدی بگیرید.

برای راهنمایی بیشتر از سایت سپینود رو مطالعه فرمایید.

مطلب مرتبط: تخفیف ویژه الاکلنگ خرچنگ

مرحله ۲: گرفتن مجوز خانه بازی کودک

به دلیل اینکه کارهای اداری این مرحله ممکنه طول بکشه، توصیه می‌شه حتی قدم اول شما، گرفتن مجوز تاسیس خانه خلاقیت (کودک) باشه.

مجوز خانه بازی کودک را از کجا باید گرفت ؟ بهترین کار این است که از شهرداری منطقه خود سؤال کنید و اگر به جوابی نرسیدید به سازمان بهزیستی مراجعه کنید.


فرانید گرفتن مجوز خانه بازی هم بین ۱ تا ۴ ماه طول می‌کشد.

همچنین گرفتن مجوز، هزینه‌‌هایی هم در بردارد که برای سال ۱۴۰۰ حدودا ۲ میلیون تخمین زده می‌شود.

مدارک موردنیازصاحب امتیاز برای گرفتن مجوز تأسیس خانه بازی کودک:

  1. مدرک لیسانس مرتبط مانند: روانشناسی کودکان، مربی مهدکودک، مدیر مهدکودک و …
  2. سلامت جسمی و ذهنی
  3. داشتن کارت پایان خدمت برای فرد مورد نظر
  4. تابعیت جمهوری اسلامی و اعتقاد به یکی از ادیان رسمی کشور
  5. حداقل ۵ سال کار در زمینه‌های مرتبط فرهنگی

دقت کنید: قوانین و تبصره‌ها هر لحظه ممکن هست که تغییر کنند پس بهترین کار مراجعه حضوری می‌باشد.

نکته: در این شرایط کرونا می‌تونید از دوره‌های آنلاین مدیریت مهدکودک استفاده کنید.

مرحله ۳: خرید یا اجاره زمین و یا ساختمان

اگه بودجه خوبی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که محلی با متراژ پایین (حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر) ولی در منطقه‌ای خوب که دسترسی به آن هم راحت هست، تهیه کنید.

برای انتخاب محل احداث خانه مشارکتی کودک به ۳ نکته زیر توجه کنید:

  1. موقعیت: کوچه‌های باریک و مکان‌هایی که دسترسی به آن با وسایل نقلیه سخت است، اصلاً مناسب همچین کاری نیست. شما باید جایی را انتخاب کنید که برای دیده شدن آن لازم نباشد مدام تبلیغ کنید. به صورت کلی مکانی با: فضای عبوری زیاد، دسترسی راحت، آدرس مشخص و متراژی کافی برای سالن بازی بزرگ و اتاق‌های مناسب.
  2. امکانات: ساختمان شما باید امکانات گرمایشی و سرمایشی، نور کافی و تهویه مناسب داشته باشد. در صورت لزوم آسانسور برای راحتی بیشتر. حتماً بخش‌های سرویس بهداشتی، اتاق بازی، بوفه و بخش مدیریت و انتظار آن از هم جدا و مشخص باشد.
  3. متراژ: دقت کنید اگر زمینی با متراژ بالا تهیه کنید باید هزینه بیشتری برای وسایل آن بپردازید. اگر بودجه خیلی زیادی ندارید،  محیط شما حداقل باید ۱۰۰ متر باشد ولی ۱۵۰ متر بیشتر توصیه می‌شود. محیط‌های بازی انتخاب کنید که ستون نداشته باشد زیرا باید به امن کردن آن ستون بپردازید.

نکته: در این بخش می‌توانید برای کم کردن هزینه ساخت خانه بازی کودک از واگذاری خانه بازی توسط اشخاص دیگر هم استفاده کنید.

مرحله ۴: خرید وسایل خانه بازی کودک

به این قسمت که می‌رسیم سؤال‌هایی مثل قیمت وسایل خانه بازی کودک و طراحی اتاق بازی کودک در ذهنتان ایجاد می‌شود.

ما در فروشگاه به‌افراز متعهد شده‌ایم که کم‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت را برای شما عزیزان فراهم کنیم.

اگر در منزل خودتان فضای کافی‌ دارید می‌توانید با خرید خانه بازی کودک اسباب بازی برای ساخت خانه بازی در منزل هم اقدام کنید!

متأسفانه به دلیل افزایش قیمت روزافزون وسایل و تجهیزات بازی افراد به دنبال مهم‌ترین وسایل مورد نیاز خانه بازی کودک می‌گردند.

بنابراین ما لیستی از لوازم موردنیاز خانه بازی کودک را به صورت خلاصه در زیر آوردیم:

مرحله ۵: استخدام نیروی کار

شما به عنوان مدیر خانه بازی، ممکن است همیشه روی سر بچه‌ها نباشید؛ بنابراین لازم است تیمی از افراد با تحصیلات و دانش مرتبط ، روحیه‌ و روانی سازگار با کودکان این مسئولیت مهم را در بر بگیرد.

معمولاً برای هر ۱۰ کودک حاضر در سالن بازی، یک مربی کودک لازم است.

به صورت کلی یک خانه بازی کودک به ۴ فرد نیاز دارد: ۱- مدیرکل ۲- مدیر امورداخلی ۳- کارمند مخصوص ثبت‌نام ۴- مربیان آموزشی

برای استخدام مربی و دیگر پرسنل، به سایت‌های ای استخدام و کارلنسر مراجعه کنید.

توجه: با توجه به شیوع کرونا و ضربه‌ای که به مشاغل زده، بعضی از شهرها دست به ارائه تسهیلات و وام برای تاسیس خانه بازی زده‌اند؛ پس شما هم این فرصت را از دست ندهید.

چگونه یک خانه بازی متفاوت بسازیم؟

خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید که متمایز بودن در هر بازاری، برگ برنده شما محسوب می‌شود.

موارد پایه‌ای که بالاتر گفتیم جزء باید‌های کار شما بود ولی نباید هیچ‌گاه برای بهتر کردن سرویس خود دست نگه دارید.

بهترین روش ساخت یک خانه بازی متفاوت بررسی نمونه‌های داخلی و خارجی است.

در این نمونه‌ها شما با طراحی‌های مختلف آشنا می‌شوید و میتوانید به بهترین شکل از فضای خود استفاده‌ای خلاقانه ببرید. چند نمونه عکس از بهترین خانه‌های بازی کودک را در قسمت پایین می‌بینید:

نمونه عکس خانه بازی زیبا

چند نکته مهم که باید بدانید:

  1. برای خرید وسایل بازی مدرن و جدید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. برای پاسخ به سؤالات شما در مورد خرید هرگونه محصولی، لطفاً از صفحه تماس با فروشگاه به افراز با ما در تماس باشید.
  2. روی بهداشت لوازم بازی کودک بسیار تأکید داشته باشید، کوچیک‌ترین نشانه‌ای از بیماری پوستی در کودکان دردسر‌های بزرگی رو برای شما به همراه میاره.
  3. تجربه تاسیس خانه بازی بسیار ارزشمنده؛ اگه آشنایی در این زمینه ندارید پیشنهاد می‌کنیم درصورتی که در تهران زندگی می‌کنید از طریق لیست خانه های بازی کودک تهران از مسئولان آن خواهش کنید کمی از تجربیات خودشون رو در اختیار شما قرار بدن.
  4. اگر خانه بازی دارای حیاط است به محوطه سازی حیاط توجه ویژه ای داشته باشید. در صورت امکان می توایند از یک شرکت معماری کمک بگیرید.

سخن آخر:

راه اندازی خانه بازی کودک هیچ کار ساده‌ای نیست و نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی فراوان هست. امیدواریم که در پایان این مطلب به تاسیس خانه‌ی بازی یک قدم نزدیک‌تر شده باشید.

موفقیت حق شماست.